
Tiedolla johtamisen havaintoja ja ratkaisuja korona-arjessa 2/3
Keskustelemme Innolinkillä kolmiosaisessa ”Tiedolla johtamisen havaintoja ja ratkaisuja korona-arjessa” -blogisarjassamme, miten koronapandemia on vaikuttanut kuluneen vuoden aikana ja miten se tulee vaikuttamaan julkisen ja yksityisen sektorin asiakkaidemme tiedolla johtamisen tarpeisiin ja tutkimusratkaisuihin. Onko poikkeustilasta tullut jo uusi normaali vai palautuuko entinen arki?
Työelämän ja liiketoiminnan digitalisoitumisesta keskustelemassa:
Mikko Ulander – tutkimusjohtaja
Etta Partanen – viestintä- ja tutkimuspäällikkö
Inna Jauhiainen – asiakaspäällikkö
Vuorovaikutuksen merkitys työyhteisöissä korostunut
Koska poikkeusoloissa työskentely on vaatinut laajaa etätöihin siirtymistä, koronapandemia on osoittanut päivittäisen vuorovaikutuksen ja kontaktien tärkeyden työhyvinvoinnin ylläpitäjinä työyhteisöissä.
Tänä vuonna toteuttamastamme Ilmarisen työelämätutkimuksesta selvisi, että etätyöskentelyn takia vuorovaikutus työpaikoilla työkavereiden ja esimiesten välillä on vähentynyt merkittävästi. Lisäksi useiden työpaikkansa pitäneiden työkuorma on kasvanut. Elokuussa toteutettuun Ilmarisen työelämätutkimukseen vastasi yli tuhat 18–60-vuotiasta henkilöä.
”Ennen koronaa olin kolme-neljä päivää viikossa asiakaspalavereissa eri kaupungeissa. Nyt olen taas kiinni koneella Teams-palavereissa lähes kahdeksan tuntia päivässä. Vireen ylläpitäminen työpäivän aikana on aivan erilaista, saati sitten työyhteisön etäjohtaminen,” kertoo tutkimusjohtaja Mikko Ulander työrytminsä muutoksista.
Viremittaus entistä tärkeämpi etäjohtamisen työkalu
Päivittäisen tiedolla johtamisen tueksi tarkoitetun henkilöstön viikoittaisen viremittauksen merkitys työpaikoilla on noussut.
”Koronapandemia avannut aivan uudenlaisen etäjohtamiskulttuurin, jossa sähköinen viremittauskysely voi toimia hyvänä tukena, koska työkavereita ei nähdä työaikana kuin virtuaalisesti. Korona-ajan viremittauksen tulokset ovat kehittyneet positiivisesti esimerkiksi Palmian kohdalla,” kertoo asiakaspäällikkö Inna Jauhiainen.
Liiketoiminta verkkoon ennakoitua nopeammin
Korona on kiihdyttänyt myös yritysten innovaatioita ja liiketoiminnan muutosratkaisuja. Asiakaskäyttäytymisen muutos on selvästi havaittavissa koronarajoitusten takia. Koska asiakkaat eivät enää vieraile niin usein kivijalkakaupoissa tai ruokaile ravintoloissa, ravintolat myyvät annoksia ulos ja useat yritykset ovat perustaneet verkkokaupan tai kehittävät ripeästi verkkokauppaansa toimivammaksi harkittuaan asiaa aikaisemmin useamman vuoden.
”Olemme tehneet useita asiakastyytyväisyys- ja ostokäyttäytymistutkimuksia verkkokaupoista ja kivijalkakaupoista. Koronapandemia on kiihdyttänyt selvästi yritysten digitalisoitumista,” toteaa Ulander.
_
Seuraavassa ”Tiedolla johtamisen havaintoja ja ratkaisuja korona-arjessa” -blogissa tiistaina 29.12. pohdimme koronan vaikutusta kulttuuritarjontaan, muuttoliikkeeseen ja matkailuun.
Lue ensimmäinen blogi, jossa pohdimme koronan vaikutusta tiedonkeruuseen ja turvallisuuteen.
- Innovoinnin muuttuvat menestysreseptit ja Dominant design 29.03.2023
- Epäsymmetrinen informaatio on markkinahäiriön lähde 16.03.2023
- Vaalikauden talouspolitiikka on edistänyt sukupuolten tasa-arvoa 10.03.2023
- Taiteen tohtori Katja Soini Innolinkin tiedolla johtamisen kasvujohtajaksi: 09.03.2023
- Eduskunta tasa-arvoisempi kuin ennen 28.02.2023
- Tunnista tiedolla johtamisen mahdollisuudet 23.02.2023
- Väestörakenne ja ehdokasasettelu vaikuttavat vantaalaisten heikkoon äänestysintoon 15.11.2022
- Kumppanuuden kautta näkemyksellisempää tiedolla johtamista 09.11.2022
- Mikko Kuusakoski Tiedolla Johtaja 2022, henkilö 03.11.2022
- Gofore Oyj Tiedolla Johtaja 2022, teko 03.11.2022
- Noja Rahoitus Oy Tiedolla Johtaja 2022, organisaatio 02.11.2022
- Innolink Staff, matkasta nauttien! 22.09.2022
- Luo liiketoiminnastasi menestystarina - panosta erinomaiseen asiakaskokemukseen 24.08.2022
- Tiedolla johtamalla lisää vetovoimaa kuntiin 22.06.2022
- Silloin runtataan, kun paikka on auki 26.05.2022