
Tiedolla johtamisen havaintoja ja ratkaisuja korona-arjessa 2/3
Keskustelemme Innolinkillä kolmiosaisessa ”Tiedolla johtamisen havaintoja ja ratkaisuja korona-arjessa” -blogisarjassamme, miten koronapandemia on vaikuttanut kuluneen vuoden aikana ja miten se tulee vaikuttamaan julkisen ja yksityisen sektorin asiakkaidemme tiedolla johtamisen tarpeisiin ja tutkimusratkaisuihin. Onko poikkeustilasta tullut jo uusi normaali vai palautuuko entinen arki?
Työelämän ja liiketoiminnan digitalisoitumisesta keskustelemassa:
Mikko Ulander – tutkimusjohtaja
Etta Partanen – viestintä- ja tutkimuspäällikkö
Inna Jauhiainen – asiakaspäällikkö
Vuorovaikutuksen merkitys työyhteisöissä korostunut
Koska poikkeusoloissa työskentely on vaatinut laajaa etätöihin siirtymistä, koronapandemia on osoittanut päivittäisen vuorovaikutuksen ja kontaktien tärkeyden työhyvinvoinnin ylläpitäjinä työyhteisöissä.
Tänä vuonna toteuttamastamme Ilmarisen työelämätutkimuksesta selvisi, että etätyöskentelyn takia vuorovaikutus työpaikoilla työkavereiden ja esimiesten välillä on vähentynyt merkittävästi. Lisäksi useiden työpaikkansa pitäneiden työkuorma on kasvanut. Elokuussa toteutettuun Ilmarisen työelämätutkimukseen vastasi yli tuhat 18–60-vuotiasta henkilöä.
”Ennen koronaa olin kolme-neljä päivää viikossa asiakaspalavereissa eri kaupungeissa. Nyt olen taas kiinni koneella Teams-palavereissa lähes kahdeksan tuntia päivässä. Vireen ylläpitäminen työpäivän aikana on aivan erilaista, saati sitten työyhteisön etäjohtaminen,” kertoo tutkimusjohtaja Mikko Ulander työrytminsä muutoksista.
Viremittaus entistä tärkeämpi etäjohtamisen työkalu
Päivittäisen tiedolla johtamisen tueksi tarkoitetun henkilöstön viikoittaisen viremittauksen merkitys työpaikoilla on noussut.
”Koronapandemia avannut aivan uudenlaisen etäjohtamiskulttuurin, jossa sähköinen viremittauskysely voi toimia hyvänä tukena, koska työkavereita ei nähdä työaikana kuin virtuaalisesti. Korona-ajan viremittauksen tulokset ovat kehittyneet positiivisesti esimerkiksi Palmian kohdalla,” kertoo asiakaspäällikkö Inna Jauhiainen.
Liiketoiminta verkkoon ennakoitua nopeammin
Korona on kiihdyttänyt myös yritysten innovaatioita ja liiketoiminnan muutosratkaisuja. Asiakaskäyttäytymisen muutos on selvästi havaittavissa koronarajoitusten takia. Koska asiakkaat eivät enää vieraile niin usein kivijalkakaupoissa tai ruokaile ravintoloissa, ravintolat myyvät annoksia ulos ja useat yritykset ovat perustaneet verkkokaupan tai kehittävät ripeästi verkkokauppaansa toimivammaksi harkittuaan asiaa aikaisemmin useamman vuoden.
”Olemme tehneet useita asiakastyytyväisyys- ja ostokäyttäytymistutkimuksia verkkokaupoista ja kivijalkakaupoista. Koronapandemia on kiihdyttänyt selvästi yritysten digitalisoitumista,” toteaa Ulander.
_
Seuraavassa ”Tiedolla johtamisen havaintoja ja ratkaisuja korona-arjessa” -blogissa tiistaina 29.12. pohdimme koronan vaikutusta kulttuuritarjontaan, muuttoliikkeeseen ja matkailuun.
Lue ensimmäinen blogi, jossa pohdimme koronan vaikutusta tiedonkeruuseen ja turvallisuuteen.
- Asiakastyytyväisyyskyselyn 5 yleisintä virhettä – ja miten onnistut 08.07.2025
- Webinaari: Henkilöstökyselyjen hyödyntäminen tekoälyn aikakaudella 21.8.2025 02.07.2025
- Työhyvinvointi on kilpailuetu ja strateginen menestystekijä 09.06.2025
- Innolink vahvistaa markkina-asemaansa ostamalla suomalaisen tutkimusalusta Vibemetricsin 05.05.2025
- Innolink tutki EK:n toimeksiannosta: Hybridityö tuo parhaat tuottavuustulokset suomalaisyrityksissä – etätyön rooli talouskasvussa ratkaiseva 20.03.2025
- Esittelyssä vuoden 2024 Tiedolla Johtaja HUS Diagnostiikkakeskus 25.02.2025
- Tiedolla Johtajan valinta muistuttaa tutkitun tiedon merkityksestä organisaatioiden toiminnassa 13.12.2024
- Innolink on vahvempi kuin koskaan: markkinoiden vakuuttavin palveluportfolio ja laajin asiantuntemus 08.10.2024
- Go On ja Innolink yhteistyöhön Jokereiden kanssa 27.09.2024
- Promenade Insight osaksi Innolinkiä – yhden katon alta saatavilla huippuedellytykset tiedon kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen 11.09.2024
- Johtajuuden merkitys organisaation menestykselle 02.09.2024
- HR-johdon haasteet ja painopisteet 2023 -tutkimus 30.08.2024
- Henkilöstötutkimuksen hyödyntäminen työhyvinvoinnin kehittämisessä 30.08.2024
- Hyvän henkilöstökokemuksen vaikutus tuottavuuteen, innovaatioihin ja asiakaskokemukseen 30.08.2024
- Kohti parempaa asiakaskokemusta 29.08.2024