Tiedolla johtamisen havaintoja ja ratkaisuja korona-arjessa 3/3
Keskustelemme Innolinkillä kolmiosaisessa ”Tiedolla johtamisen havaintoja ja ratkaisuja korona-arjessa” -blogisarjassamme, miten koronapandemia on vaikuttanut kuluneen vuoden aikana ja miten se tulee vaikuttamaan julkisen ja yksityisen sektorin asiakkaidemme tiedolla johtamisen tarpeisiin ja tutkimusratkaisuihin. Onko poikkeustilasta tullut jo uusi normaali vai palautuuko entinen arki?
Kulttuurin, muuttoliikkeen ja matkailun muutoksesta keskustelemassa:
Mikko Ulander – tutkimusjohtaja
Etta Partanen – viestintä- ja tutkimuspäällikkö
Inna Jauhiainen – asiakaspäällikkö
Kulttuuritarjonnassa vahva digiloikka
Koronapandemian kokoontumisrajoitukset ovat pakottaneet monet kuntien ja kaupunkien kulttuuria tarjoavat paikat, kuten esimerkiksi teatterit, kirjastot, museot, konsertit ja tapahtumat sulkemaan ovensa yleisöltä. Poissaolon sijaan kulttuuritarjonta ja kuntalaisten osallistaminen ovatkin virtualisoituneet ennakoitua nopeammin. Nyt striimatut kulttuuripalvelut ja etäosallistaminen tuovat kulttuurinnälkäisille iloa vapaa-aikaan ja vaihtelua arkeen.
Viestintä- ja tutkimuspäällikkö Etta Partanen kertoo: ”Oulu hakee Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuonna 2026. Hankkeella on suuri merkitys Oulun näkyvyyden, tunnettuuden ja matkailun kehittämiselle. Selvitimme Oulun kaupungin kulttuuripalveluiden asiakastyytyväisyystutkimuksella yleisön kiinnostusta virtuaalisiin kulttuuripalveluihin. Ne saavat vankkaa kannatusta. Kuntalaisten toiveissa on kulttuuritarjontaa etänä ja virtuaalitodellisuudessa, jos koronarajoitukset voimistuvat uudelleen. Nythän tilanne on se, että rajoitukset ovat voimassa ennenkuin saamme toimivan rokotteen laajemmin käyttöön.”
”Kulttuurilla on suuri merkitys kaupunkilaisten hyvinvoinnille ja yhteisöllisyyden tunteelle pandemiakriisin aikana. Kulttuuripalveluiden ja osallistamisen siirtäminen paikkariippumattomiksi, virtuaalisiksi tapahtumiksi on ehdottomasti tätä päivää ja tulevaisuutta,” Partanen jatkaa.
Etätyöläisyys, lähi- ja luontomatkailu nousussa
Koronakriisi ja eristäytyminen tarjoavat myös selviytyjiä. Kunnat ja maakunnat tuntuvat ruuhka-Suomen sijaan entistä houkuttelevimmilta paikoilta etätyöläisyyden, lähimatkailun ja luonnossa retkeilyn suhteen. Etätyön yleistyminen on tuonut maakuntakaupungeille ja maakunnille mahdollisuuden markkinoida itseään etätöitä tekeville osaajille. Tarjolla uusille asukkaille on usein halvempaa asumista, tilaa ja luontoa.
”Kuntien ja maakuntien vetovoiman sekä muuttamisen motiivien tutkimus ovat vahvassa nousussa tämän vuoden muuttoliikeanalyyseissämme. Lisäksi selvitämme palveluiden kehittämistutkimuksilla kuntien vetovoimaisuutta,” kertoo tutkimusjohtaja Mikko Ulander.
Kotimaa on hyvä ratkaisu monelle rauhallista, perheystävällistä ja turvallista matkakohdetta miettivälle. Esimerkiksi tämän vuoden muuttovoittaja Hämeenlinna kiinnostaa myös matkailukohteena.
”Lisäsimme Hämeenlinnan kaupunkikuvatutkimukseen lähimatkailun osuuden, koska lähimatkailu on kasvanut huomattavasti koronapandemian myötä. Selvitimme kyselyssä mm. kuinka kaukaa Hämeenlinnaan tullaan, kuinka kauan aikaa matkalla vietetään, mikä Hämeenlinnan tarjonnassa kiinnostaa, mitä palveluja halutaan varata etukäteen ja miten paljon matkaa halutaan turvata etukäteen,” Partanen kertoo.
Myös kotimainen luontomatkailu ja luonnossa retkeily ovat nousseet korona-ajan uudeksi luksukseksi.
”Tekemämme pyörämatkailu- ja muut outdoorstutkimukset kertovat, että suomalaiset viettävät vapaa-aikaansa yhä useammin luonnon äärellä pyöräillen, patikoiden, vaeltaen ja paikallisten yrittäjien palveluista nauttien. Eniten nautintoa saadaan upeiden maisemien kokemisesta sekä luonnossa ja ulkoilmassa vietetystä ajasta. Pyörämatkailusta on tullut trendimatkailumuoto ja matkailumäärät ovat selkeässä kasvussa,” päättää asiakaspäällikkö Inna Jauhiainen.
_
”Tiedolla johtamisen havaintoja ja ratkaisuja korona-arjessa” -blogisarja
Lue ensimmäinen blogi, jossa pohdimme koronan vaikutusta tiedonkeruuseen ja turvallisuuteen.
Lue toinen blogi, jossa pohdimme työelämän ja liiketoiminnan digitalisoitumista.
- Innolink on vahvempi kuin koskaan: markkinoiden vakuuttavin palveluportfolio ja laajin asiantuntemus 08.10.2024
- Go On ja Innolink yhteistyöhön Jokereiden kanssa 27.09.2024
- Promenade Insight osaksi Innolinkiä – yhden katon alta saatavilla huippuedellytykset tiedon kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen 11.09.2024
- Johtajuuden merkitys organisaation menestykselle 02.09.2024
- HR-johdon haasteet ja painopisteet 2023 -tutkimus 30.08.2024
- Henkilöstötutkimuksen hyödyntäminen työhyvinvoinnin kehittämisessä 30.08.2024
- Hyvän henkilöstökokemuksen vaikutus tuottavuuteen, innovaatioihin ja asiakaskokemukseen 30.08.2024
- Kohti parempaa asiakaskokemusta 29.08.2024
- Markkinatutkimuksen kansainväliset trendit 16.08.2024
- Innolink Research ja Feelback tutkimuspalvelut yhdistyvät Innolink nimen alle 14.08.2024
- Miksi julkisen sektorin organisaatioiden kannattaa hyödyntää asiakastutkimusta? 10.06.2024
- Rakenna menestystä asiakasta kuuntelemalla 23.05.2024
- Innolink ja Jotpa toteuttaa selvityksen työn ohessa suoritettavasta jatkuvasta oppimisesta 16.05.2024
- Maahanmuuttaneiden yhteiskunnallinen osallistuminen Suomessa - kolme julkishallinnon keskeistä haastetta 03.05.2024
- Rekrytoivat koulutukset - K-Ryhmä 10.04.2024