Laura Ahonen

Kirjoittaja

Vuoden alussa veimme maaliin mittavan brändiuudistuksemme, joka huipentui uusien nettisivujen julkaisuun tammikuun lopussa.

Tuosta asti käytössämme on ollut yhtenäinen brändi, joka niputtaa yhteen kaikki kolme liiketoiminta-aluettamme ja viestii samaa strategian mukaista sanomaa ja liila-turkoosia visuaalista ilmettä kaikissa kontaktipisteissä. Mutta kuten hyvin tiedämme, strategien ja uudistusten jalkauttaminen on maratoniin (ei sprintteihin) verrattavaa uurastusta, joka vaatii toistoa, pitkäjänteisyyttä ja konkreettisia tekoja.

Loppuvuodesta toteuttamamme oma bränditutkimus on antanut hyvät suuntaviivat nykyiselle tekemiselle. Tiedolla johtamisen markkina, jonka johtavaksi suunnannäyttäjäksi haluamme kehittyä, on operointikenttänä yhä raaka. Tästä seuraten tiedolla johtamisen suunnannäyttäjän position vahvistaminen on ollut yksi selkeä kevään painopisteistämme. Toisena tunnettuuden kehittämisen kohteena on ollut tavoite kirkastaa toimintaamme monipalveluyhtiönä ja nostaa esiin kaikki kolme liiketoiminta-aluetta, joista palvelumme koostuvat: tiedolla johtaminen, tutkimus ja henkilöstöpalvelut.

Minkälaisia kohokohtia Innolinkin kevät on sisältänyt markkinointipäällikön näkövinkkelistä? Seuraavassa kuusi kohtaa markkinoinnin pelikirjastani:

1. Saimme historiallisen brändiuudistuksen aikataulussa hienosti maaliin onnistuneiden kumppanivalintojemme avustuksella. Uudistunut brändimme on saanut kevään mittaan paljon huomioita ja mukavaa palautetta! Katso toimitusjohtajamme Pekka Vuorelan haastattelu tästä.

2. Uusien nettisivujen myötä olemme edelleen nostaneet aktiivisuuttamme niin kotisivuilla kuin sosiaalisessa mediassa. Kotisivujemme kävijä- ja somekanaviemme seuraajamäärät ovat kasvaneet jatkuvasti. Analytiikan avulla seuraamme kehitystä ja sisältöjen toimivuutta jatkuvasti. Myynnin näkökulmasta brändimme parempi tunnettuus ja markkinoinnin aktiiviset toimenpiteet ovat alkaneet näkyä kotisivujen kautta saapuneina yhteydenottoina, jotka ovat konkretisoituneet asiakastapaamisiksi ja toteutuneiksi projekteiksi.

3. Markkinoinnissa keskitymme vahvasti omien sisältöjen tuottamiseen. Esimerkiksi viime kuussa uusia blogeja ja asiakastarinoita näpyteltiin näppäimistö sauhuten peräti 13 kappaletta! Kuluvan vuoden sisällöistä nostaisin esiin kolme keskeisintä juttusarjaa, joiden avulla tuomme esiin toimintaamme ja painopisteitämme strategian mukaisesti: 1) alkuvuodesta julkaistuun Tiedolla johtamisen -oppaaseen pohjaavat sisällöt (itse opas on kerännyt satoja lukukertoja ja on ehdottamasti tutustumisen arvoinen paketti!), 2) toimitusjohtajamme Pekka Vuorelan juttusarja tiedolla johtamisen markkinasta, trendeistä ja tulevista kehitysnäkymistä, 3) henkilöstöämme esittelevät Innolink-jengi -tarinat, jotka kertovat eri rooleissa toimivien työntekijöidemme arjesta.

4. Ketterän kokeilun kulttuuri ja verkostoitumisen merkitys on niin ikään läsnä markkinoinnin tekemisessä. Kevään mittaan olemme testanneet maksettua somemainontaa. Yhteistyö Duunitorin kanssa on puolestaan vahvistanut Henkilöstöpalveluidemme julkaisemien työpaikkailmoitusten näkyvyyttä.

5. Työntekijälähettilyyden osalta Innolink-jengi näkyy vahvasti etenkin Instagram-tilillämme, jossa tuomme yhteisesti esiin arvoja ja arkeamme: yhdessä, rohkeasti, ketterästi. Innolinkin työnantajabrändin kehityksestä kertoo omaa rohkaisevaa kieltään saamamme palaute ja esim. nettisivumme kautta jätettyjen avointen hakemusten määrä.

6. Viimeisenä pointtina nostan esiin asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen, joista jälkimmäinen on oikeutetusti yksi strategiamme must-win-battleista. Keväällä olemme järjestäneet omia tilaisuuksia, suurimpana helmikuinen Parempi johtaja -seminaari. Viimeisimpänä olimme kumppanina mukana mainiossa SHIFT-tapahtumassa. Kotisivuillamme on nykyisin käytössä myös chat, jossa asiantuntijamme ovat skarppeina tarjoamassa ratkaisuja asiakkaidemme pyyntöihin ja tiedusteluihin. Asiakaspalautetta keräämme jatkuvasti myös projektiseurannan avulla.

Koko yrityksemme strategian kirkastaminen ja brändiuudistuksen toteuttaminen ovat olleet mittavia, mutta antoisia projekteja, jotka ovat antaneet entistä monipuolisemmat ja paremmat lähtökohdat markkinoinnin pelikirjan johtamiselle ja yrityksemme strategian ja vision tukemiselle. Matka kohti tiedolla johtajan suunnannäyttäjää jatkukoon!

Mielelläni kuulen edelleen palautetta niin brändistämme, nettisivuistamme kuin vaikkapa aiheista, joita toivotte blogiemme ja uutiskirjeemme sisältävän. Uutiskirjeen tilaajaksi pääset muuten tästä.

Rentouttavaa kesää omasta ja koko Innolinkin puolesta!

Laura
Markkinointipäällikkö
laura.ahonen@innolink.fi


Viimeisimmät artikkelit:

Tilaa Innolinkin uutiskirje ja ryhdy tiedolla johtajaksi.

 

Miten voimme helpottaa arkeasi? Jätä viesti, niin otamme sinuun yhteyttä.

 

Ota yhteyttä