Innolink

Kirjoittaja

 

Näin joulun alla on hyvä katsoa taaksepäin ja pohtia kriittisestikin tehtyjä päätöksiä. Kavensimme vuoteen 2016 verrattuna voimakkaasti palvelutarjotinta ja luovuimme kannattamattomista liiketoiminnoista. Organisaatio tiivistyi tiedolla johtamisen, osaavan resursoinnin ja markkinanäkyvyyden monipalveluyhtiöksi.

Toisessa vaiheessa lisäsimme panostuksia henkilöstöön. Jatkoimme omaa Vire-mittausta, jossa henkilöstön energiatasojen mittaaminen sekä yrityksen strateginen suunta alistetaan viikkotason arvioinnille. Välillä tiedolla johtajana on tehnyt kipeää, kun oman yhtiön henkilöstön tulokset ovat notkahtaneet. Silti vaikeassa paikassa on ollut pakko katsoa peiliin ja muuttaa rytmiä ja toimintatapoja palautteiden mukaisesti. Työntekijöiden usko yrityksen suuntaan yhdessä jatkuvan asiakaskokemuksen mittaamisen kanssa ovat tällä hetkellä koko henkilöstömme ja johtomme toiminnan tärkeimmät supermittarit.

Liiketoimintojen suunta

Resursoinnin osalta teemme edelleen valtaosan liikevaihdosta ulkoistamis- ja vuokrauspalveluilla, mutta olemme uskaltaneet voimakkaasti lisätä rekrytointien ja suorahakujen määrää. Uusina osa-alueina olemme tuoneet testaamisen ja henkilöarviointien rinnalle tietopohjaisen rekrytoinnin, joissa markkinatieto asiakkaista, sidosryhmistä ja henkilöstöstä yhdistetään osaksi tulevia rekrytointeja. Tämä on haastanut asiakkaitamme pohtimaan, millaisia osaajia he tulevaisuudessa tarvitsevat.

Markkinanäkyvyyden osalta olemme siirtäneet painopistettä perinteisiä mainostoimistopalveluja tarjoavasta toimistosta kohti markkinanäkyvyyden ja mittaamisen konsultointia. Olemme entistä vahvemmin läsnä asiakkaidemme verkkonäkyvyydessä ja autamme heitä erottumaan markkinassa nykyistä tehokkaammin.

Tutkimuspalveluissa tiedolla johtamisen mallintaminen asiakkaidemme arkeen on ollut vuoden 2017 tärkeimpiä päätöksiä, jonka tueksi on perustettu myös uusi liiketoiminta-alue. Samalla olemme siirtäneet painopistettä vuositason strategisista tutkimuksista reaaliaikaisen tiedon keräämiseen. Tutkimustiedon ohella puhumme jo paljon asiakkaiden reaaliaikaisista tunnusluvuista, joita konsultoimme tulospohjaisesti.

Sisäinen kehittäminen ja yhteistyökumppanit

Sisäisessä toiminnassa isoja muutoksia on tapahtunut erityisesti markkinoinnin ja brändin osalta. Ensimmäistä kertaa yrityksen historiassa palkkasimme täysipäiväisen markkinointipäällikön. Olemme muuttaneet systemaattisesti omaa näkyvyyttämme ja tyyliämme rennompaan suuntaan sekä nostaneet aiemmin kasvottoman organisaation oikeat tekijät esiin. Muutoksen linja näkyy ulospäin jo aktiivisesti esim. Instagram-, LinkedIn- ja Facebook -tileillämme.

Toinen iso kehityksen mahdollisuus oli ymmärtää, ettei asiantuntija- ja konsulttitalon tarvitse tehdä kaikkea työtä itse. Olemme vapauttaneet omia resurssejamme enemmän asiakastyöhön ja hyödyntäneet muiden alojen huippuammattilaisia toimintamme kehittämisessä. Brändimuutoksesta, joka julkistetaan vuoden 2018 alkupuolella, on vastannut Sparksof. Uusi markkinoinnin linjaama visiomme TIEDOLLA JOHTAMISEN SUUNNANNÄYTTÄJÄ vaatii rohkeaa ja erottuvaa brändiä ja sen Sparksofin tiimi on pistänyt elämään visuaalisesti. Brändiuudistuksen verkkosivustolla toteuttaa palkittu Evermade.

Yksi suurimmista panostuksista on ollut tiedolla johtamisen data warehousen perustaminen ja tuotekehitys. Teimme ison työn yhdessä ulkoisen IT-talon Systems Gardenin kanssa. Olemme keränneet yhteiseen tietokantaan yli 1,5 miljoonaa päättäjävastausta kaikilta keskeisiltä toimialoilta ja vertailuaineistoja on jo paljon. Nyt Innolinkilla on kasassa yli 20 supermittaria, joissa on täysin yhdenmukainen ja vertailtavissa oleva päättäjäkanta vähintään 10 000 vastaajan/kysymys voimalla. Pystymme aikaisempaa vahvemmin kertomaan, mitä päättäjät keskeisistä asioista ajattelevat ja mikä tiedolla johtamisen kannalta on keskeisintä.

Tavoitteiden toteutuminen ja kiitokset

Vuosi 2017 näytti valoisalta ja saimme generoitua yli 19 % liikevaihdon kasvun. Liikevaihto tulee nousemaan yli 18,5 miljoonaan ja kannattavuuttakin on pystytty tuottamaan.

Lopuksi haluan kiittää kaikkein eniten teitä asiakkaat. Meillä on valtavan upeita asiakkaita kaikilta toimialoilta. Me tiedolla johtamisen konsultit, itseni mukaan lukien, saamme oppia jatkuvasti ja jakaa kokemuksenne kanssanne. Tiedolla johtaminen on paljon muuta kuin pelkästään datapohjaista tietoa. Se on kokemuspohjaisen tiedon, näkemyksen ja inhimillisen tiedon yhdistämistä ja asiakkaan kanssa jaettua ymmärrystä. Jaetun ymmärryksen polulla on hyvä jatkaa vuoteen 2018.

Happy Holidays!

 

Kysy lisää

PEKKA VUORELA


Email: pekka.vuorela@innolink.fi
Puh: +358 50 571 8804


Viimeisimmät artikkelit: