Laura Ahonen

Kirjoittaja

Aloitin Innolinkin markkinointipäällikkönä reilu vuosi takaperin. Markkinointipäällikön rekrytointi oli Innolinkilta jo merkittävä strateginen päätös sinänsä: nähtiin, että brändiin ja markkinointiin panostamisella on arvoa myös Innolinkin kaltaiselle asiantuntijaorganisaatiolle.

Lähtötavoitteena alun tekemiselleni oli määritellä Innolinkin brändin tavoiteattribuutit – ominaisuudet, jotka olivat pinnan alla olemassa, mutta näkymättömissä ulospäin. Yrityksessä koettiin selkeästi tarve muutokselle, jonka päässä näkyi visio yhtenäisestä Innolinkistä, aidosta tiedolla johtamisen monipalveluyhtiöstä, joka on avoin, rento, rohkea ja näkemyksellinen edelläkävijä. Yhtenäisestä ja kirkastetusta brändistä haettiin apua myös monivaiheisen yrityksen imagon yhtenäistämiseen ja sisäisen kulttuurin vahvistamiseen.

Muutoksen läpivienti laajeni pian koko konsernin laajuiseksi strategiatyöksi. Henkilöstön osallistamisen ja workshop-työskentelyjen jälkeen meillä oli kirkastettuina yhteinen visio, missio ja arvot, joiden pohjalta käynnistyi Innolinkin uuden visuaalisen ilmeen suunnittelu yhdessä design-toimisto Sparksofin kanssa. Prosessin edetessä oli nopeasti selvää, että myös nettisivujen uudistaminen oli välttämätöntä, jotta voisimme jatkossa toimia uskottavana, verkkopresenssin merkityksen ymmärtävänä ja asiakaskokemukseen panostavana toimijana, joka kaiken lisäksi myös itse tarjoaa markkinanäkyvyyden palveluita omille asiakkailleen. Nettisivujen toteutuksesta kiitos kuuluu palkitulle Evermadelle, joka on tunnettu tyylikkäästä ja viimeistellystä kädenjäljestään ja ylivertaisesta digiymmärryksestään.

Vuoden alusta lähtien meillä on ollut käytössä uusi dynaaminen logo, uudet myyntimateriaalit ja uudistuneet nettisivut. Merkittävä ponnistus oli myös viime kuussa pidetty Parempi johtaja -seminaari, jossa uusi brändi-ilmeemme pääsi näkyvästi esille ensimäistä kertaa.

Uusi ilme on saanut asiakkailtamme paljon palautetta. Ilmettä on luonnehdittu rohkeaksi, raikkaaksi ja erottuvaksi. Asiakaskohtaamisissa käyntikortit ovat jääneet pyörimään asiakkaiden käsissä pitkäksi aikaa ja liila ja turkoosi brändivärimme erottuvat massasta välittömästi. Vaikka muutos aiempaan on ollut (välillä pelottavankin) suuri, niin näyttää vahvasti siltä, että olemme onnistuneet luomaan ilmeen, joka ei ainakaan ole mitäänsanomaton, vaan se herättää tunteita ja jättää vahvan muistijäljen.

Kannustava tulos ja markkinoinnin työkalu jatkoa ajatellen on myös vuoden lopussa valmistunut oma bränditutkimus, joka kertoi Innolinkin tunnettuuden olevan kehittynyt jo hyvälle tasolle tiedolla johtamisen markkinassa. Uuden visuaalisen brändi-ilmeen ohella olemme vahvasti panostaneet vuoden mittaan omien sisältöjen tuottamiseen ja aktivoitumiseen sosiaalisessa mediassa. Kotisivujemme kävijäliikenne on vilkastunut merkittävästi ja tällä hetkellä meillä on yli 200 %:a enemmän seuraajia some-kanavissamme kuin vuosi takaperin. Somessa myös henkilöstön osallistaminen ja aktivoituminen on päässyt täyteen vauhtiin Innolink-jengin muodossa. Tulosten seuraamisessa ja toiminnan ohjaamisessa hyödynnämme aktiivisesti kotisivujen kävijäliikenteen ja some-kanavien analytiikkaa ja työkaluja.

Näin perusteellinen brändiuudistus on kaltaisellemme asiantuntijayritykselle ollut historiallinen. Taaksepäin katsottuna on helppo nähdä Innolinkin kuoriutuminen hajanaisesta ja vaikeasti lähestyttävästä toimijasta kohti rohkeaa ja erottuvaa suunnannäyttäjää. Mutta kuten yksi lempiteeseistäni kuuluu, brändi on paljon muutakin kuin pelkkä logo tai design: brändi on jatkuva yhteys yrityksen ja asiakkaan välillä. Töitä brändin eteen tulee siis tehdä johdonmukaisesti ja pitkäjänteisesti, jotta palveluidemme (tiedolla johtaminen, tutkimus, henkilöstöpalvelut, markkinanäkyvyys) kautta muodostunut odotusarvo puhuu samaa kieltä Innolinkin brändin kanssa – ja päinvastoin.

Kirkastetun ja yhtenäisen brändin avulla markkinoinnin toimintoja pystyy nyt johtamaan huomattavasti aiempaa systemaattisemmin ja strategisemmin. Parhaimmillaan brändi paitsi tekee palveluidemme löytämisestä ja ostamisesta helpompaa, sitoo se yhteen myös yrityksen toimintoja ja yhtenäistää yrityskulttuuria. Vaikka prosessi on ollut työläs ja on vaatinut sisua viedä uudistus maaliin asti, uskon, että millä tahansa yrityksellä on helpompi hengittää ja tuloksekkaampaa operoida, kun pohjatyö on tehty kunnolla.

Kun vuosi sitten strategiatyön alukuvaiheessa esitin toimitusjohtajallemme Pekka Vuorelalle kymyksen: ”Miksi Innolink on loppupeleissä olemassa?”, sain vastaukseksi hieman vaivaantuneen reaktion. Nyt sen sijaan, kiitos yhdessä ponnistetun strategiatyön, vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä: Olemme helpottamassa johtamisen arkea.

Tämä on tavoite, jonka tulee välittyä jokaisessa projektissa ja asiakaskohtaamisessa – vahvan ja tunnistettavan brändin tukemana.


Viimeisimmät artikkelit:

Tilaa Innolinkin uutiskirje ja ryhdy tiedolla johtajaksi.

 

Miten voimme helpottaa arkeasi? Jätä viesti, niin otamme sinuun yhteyttä.

 

Ota yhteyttä