Tiedolla johtaminen

Vaasan Oy leipoo tiedolla tulosta


Vaasan Oy on osa Lantmännen-konsernia ja on Suomen suosituimpien leipien valmistaja. Näihin kuuluvat mm. Vaasan Ruispalat, Vaasan Kauratyynyt, Vaasan Isopaahto ja Taika-perheet. Viimeisimpänä tulokkaana ovat hampurilais- ja hotdogsämpylät The Brgr ja The Dog.

Leipien valmistus ei kuitenkaan ole tuuripeliä, vaan tiedolla johtaminen läpäisee koko Vaasan toiminnan strategiasta toimitusketjuun – aina liiketoiminnan ennakointiin asti.

”Strategiamme rakentuvat tiedon ja markkinaoletusten pohjalta. Valittu suunta ohjaa kaikkea tekemistämme, jota puolestaan toteuttavat kaikki Vaasan työntekijät kaikissa funktioissa. Sales and Operations Planning -prosessi rytmittää tekemisiämme tuotekehityksestä kaupallistamiseen ja tuotantoon sekä logistiikkaan. Operatiivisempaa tutkimustietoa käytetään mm. myyntikentän toiminnan arvottamiseen ja asiakaskohtaisten strategioiden hienosäätöön”, listaa Vaasan Suomen kaupallinen johtaja Minna Cousins tiedon eri käyttötarkoituksia.

Innolinkin kanssa Vaasan toteutti juurikin kentän toimintaa arvottavan, strategiasta johdetun tiedolla johtamisen projektin, jolla selvitettiin Vaasan tuottamaa lisäarvoa kaupan rajapinnassa. Minnan mukaan Vaasan sai yhteistyöstä hyvät rakennustarvikkeet ja askelmerkit kentän toiminnan kehittämiseen ja uudistettuun palvelumalliin, joka on ollut nyt käynnissä jo jonkin aikaa.

”Yhteistyö Innolinkin kanssa tuotti uudenlaisen tavan tarkastella onnistumistamme kaupan rajapinnassa. Terävät näkemykset ja Vaasan toiminnan haastaminen oikeissa kohdissa oli erityisen arvokasta. Uudistettu kentän liiketoimintamalli tuottaa tuplanumeroista kasvua valituissa kanavissa”, Minna kuvailee saavutettuja tuloksia.

Vaasan tapa hyödyntää tietoa laaja-alaisesti ja systemaattisesti onkin malliesimerkki siitä, miten tieto viisaasti käytettynä johtaa konkreettisiin, yrityksen strategian mukaisiin onnistumisiin.