Nokian Raskaat Renkaat – tiedolla johtamisen malliesimerkki


Nokian Raskailla Renkailla tiedolla johtaminen on kokonaisvaltainen työkalu, jota käytetään niin strategiseen johtamiseen kuin yksittäisen renkaan jäljittämiseen.
 


Tiedolla johtaminen on teema, joka saa Nokian Raskaiden Renkaiden tehdaspäällikkö Pasi Antinmaan syttymään. Yritys on panostanut tiedon keräämiseen ja visualisointiin jo 2000-luvun alusta lähtien. Nykyään tiedolla johtaminen on punainen lanka, joka on viety Nokian Raskaiden Renkaiden pitkäaikaiseen strategiaan asti. ”Tieto ei kuitenkaan ole itseisarvo, eikä pelkällä datalla tehdä yhtikäs mitään”, Antinmaa toteaa napakasti. Tieto synnyttää arvoa vasta, kun tieto pystytään viemään yrityksen prosesseihin ja päivittäiseen johtamiseen.

Nokian Raskailla Renkailla tiedolla johtaminen on sekä tuotannon, tuotekehityksen, myynnin että henkilöstötyytyväisyyden strateginen työkalu. Kokonaisvaltaisella johtamisella ja pitkäjänteisellä strategiatyöllä yritys on saanut aikaan vaikuttavia tuloksia koko tuotannon tehokkuuden virittämisessä huipputasolle. Esimerkiksi henkilöstön hyvinvointia mittaroidaan yksittäisen työvuoron tarkkuudella. Näin ongelmiin voidaan tarttua jo ennen kuin motivaation lasku alkaa näkyä huonontuneessa työtehossa tai poissaoloissa.

Tiedolla johtaminen ei jää pelkästään prosesseihin ja johtamiseen, vaan dataa käytetään myös yksittäisen renkaan jäljittämiseen. Jäljitettävän tunnisteen avulla kunkin renkaan matkaa voidaan seurata tehtaalta esimerkiksi vaativiin kaivosolosuhteisiin asti ja tätä kautta paitsi reagoida havaittuihin poikkeamiin myös tuoda prosesseja lähemmäksi asiakasta. Jatkuva oppimisen ja kehittymisen positiivinen kierre on valmis.

Tiedolla johtamisen, reaaliaikaisen monitoroinnin ja läpinäkyvyyden keinoin yritys pystyy vahvistamaan mielikuvaansa innovatiivisena toimijana. ”Sitä saa, mitä mittaa” – nimeää Antinmaa omaksi motokseen. Tätä mottoa Nokian Raskaat Renkaat elää todeksi joka rengas ja työvuoro kerrallaan.

Innolinkin kanssa yritys on tehnyt monipuolista yhteistyötä muun muassa asiakastyytyväisyyden ja digitaalisen markkinoinnin osalta. Yhteistyössä kerätty tutkimustieto ja sen mahdollistamat paremmat päätökset ovat tukeneet Nokian Raskaiden Renkaiden tavoitetta olla tiedolla johtamisen edelläkävijä nyt ja tulevaisuudessa.